Ha eljönnek a bomberek (1984) 11

Streets of Fire
93' · amerikai · akció, dráma, krimi 18 !

0 díj · 1 jelölés

Az eldurvult lelkű zsoldos fásult arccal szemléli a szintén eldurvult világot. A város lakói ugyanis fuldoklanak a szeméttől és a szennyezett levegőtől. A környéket a bomberek motoros bandája tartja rettegésben, akik arra vetemednek, hogy elraboljanak egy népszerű énekesnőt. Csak azt nem tudják,… [tovább]

angol

Képek 7

Szereposztás

Michael ParéTom Cody
Diane LaneEllen Aim
Rick MoranisBilly Fish
Amy MadiganMcCoy
Willem DafoeRaven Shaddock
Deborah Van ValkenburghReva Cody
Richard LawsonEd Price
Rick RossovichCooley
Bill PaxtonClyde
Lee VingGreer

További szereplők

Kedvencelte 1

Várólistára tette 12


Kiemelt értékelések

Solo_Mayer 

Ennél a filmnél olyan erős a nosztalgiafaktor, hogy nem tudok rá 9 csillagnál kevesebbet adni. Nyilván nem ennyire jó, eljárt felette az idő, meg egyebek, de nekem ennyit ér még mindig. Kamaszkoromban milliószor láttam, és ma is odavagyok a film neo noir hangulatáért. A surmó Codyért is odavoltam egészen addig, míg a vége felé el nem szállt az ökle a metróban, azt a mozdulatot sosem bírtam megemészteni. Azt mondjuk nem értettem, mit eszik Cody Ellen Aimen, csak egy hülye p.csa. Viszont remek figura Billy Fish, a gyógyegér, akit Rick Moranis varázsolt elképesztően ellenszenves mitugrásszá; másik kedvencem McCoy, a katona, szimpi volt ez a vagány csaj, és most is jókat nevettem a dumáján; favorit volt még Raven, persze Willem Dafoe miatt, annyira rászabott volt ez a gonosz karakter. A történet az olyan, amilyen, de nekem örök szerelem ez a film, imádom, és ennyi.

Serge_and_Boots 

Ez egy nagyon-nagyon bizarr film! Bizarr kérdés vele kapcsolatban, hogy pontosan mi is ő – műfajában, stílusában, mondanivalójában, egyáltalán létében pontosan mit is akar kifejezni, elérni, jelképezni. Önmagában tán esszéket lehetne írni a benne felhasznált kultúrtörténeti, szubkulturális és társadalmi utalásokból, de arról is, mennyire bravúrosan csinált Walter Hill még egy ilyen, látszólag egyszerre lehetetlen, totálisan elszállt és banális sztoriból is jót. Na jó, nem okvetlen jót, de minimum érdekeset…

Azt hiszem, ez a mozi egyébként egy fantasy. Bővebben talán egy szatirikus fantasy, ami megelőlegezi Tarantinót és Rodriguezt, merít kicsit a Mad Maxből, a westernek világából, az ötvenes évek legendás esztétikájának, szubkultúrájának, életérzésének vegyesvágottjából. Megint csak felmerül itt valamiféle végtelenség: oldalakon keresztül lehetne írni azoknak a filmeknek a listáját, amiket így vagy úgy egy röpke idézet erejéig felismerni vélünk ebben a moziban.
Az összkép pedig ennek megfelelően totális katyvasz, őrület, egy merő agymenés: valamiféle vadnyugati törvények szerint elvadult amerikai nagyvárosi miliőben vagyunk, ahol motoros banda terrorizálja a lakosságot. Dübörög a szintipop és a rockabilly, egymást érik az Elvis-sérós fickók és a tupír- meg lakktengerben fuldokló lányok, idő, tér, dimenziók mosódnak itt össze, akár egy lázálomban, és akkor megjelenik a színen Michael Paré, akivel kapcsolatban az volt az első gondolatom: ezt a fickót még Hill sem fogja megmenteni!
Ehhez képest tartottam ott a film körülbelül 20. percében, hogy itt Paré sem fogja elrontani az összképet, ezt a drogos látomást ugyanis képtelenség olyan fordulattal vagy adalékkal megtoldani, ami érdemben tovább tágítaná, bármilyen irányba elhúzná a megítélését. Munkálkodik bennem egy nagy adag értetlenség, azonban ha próbálom a dolgokat a legegyszerűbb végükön megfogni, akkor ez a nyolcvanas/ötvenes évekbe helyezett vadnyugati kaland tulajdonképpen működik. Nem feltétlenül érzem azt, hogy Dafoe például hülyét csinálna magából. Azt sem, hogy Lane mindenkit kifektető aurája mondvacsinált és hiteltelen lenne. Főleg nem, hogy Parénak ne állna jól ez a helyzet – a filmográfiája során filmről filmre átmentett csendes hős típuskarakterek közül talán még itt a legtalpraesettebb, egyszerűen mert itt új dimenziói nyílnak a rossznak és a jónak, a csapnivalónak és a kiválónak. Az öntörvényűsége bámulatos módon új platformra emeli a filmet, nem tudunk vele mit kezdeni, de egy idő után megfejteni sem akarjuk már. Vagy élvezzük, vagy kikapcsoljuk…

Nem tudom, mi lehetne a végső verdikt esetében. Elborult kortalansága ellenére azért érezni vélem, hogy van benne egy nagyon tömény nyolcvanas évek érzés, ami mai szemmel visszanézve a filmek 90 százalékának nem tesz nagyon jót – neki sem. Paré korlátai mindig is megvoltak, itt is nyugodtan beláthatjuk, hogy Hill hagyományosan remek castingjaihoz képest ő egy bevállalós és kockázatos húzás volt. El tudom azonban hinni, hogy sokak számára ez a film masszívan kultikus és legendás, és bizonyos értelemben a benne látható őrültség tényleg erre predesztinálja: hogy kis létszámú közönségnek legyen nagyon fontos filmélménye.
Úgy hatos, hogy négytől a nyolcig terjedő skálán rengeteg osztályzatot reálisnak tartanék esetében. Hogy ajánlom-e? Igen, mert tényleg látni kell ahhoz, hogy elhiggyük.

2 hozzászólás

Hasonló filmek címkék alapján